Terapia Logopedyczna



Bardzo często pojawiają się pytania:
- moje dziecko jeszcze nie mówi, a jego rówieśnicy już tak. Może ma jeszcze czas?


Co może nas zaniepokoić?

OKRES NIEMOWLĘCY ( 0-1. ROK ŻYCIA)
  • trudności z poborem pokarmu przejawiające się jako problemy ze ssaniem, połykaniem, jedzeniem łyżeczką, piciem z kubka, gryzieniem i żuciem;
  • nieprawidłowy tor oddychania drogą ustną;
  • brak reakcji na głos;
  • brak gaworzenia (6. miesiąc życia);
  • brak kontaktu wzrokowego i gestu wskazywania palcem;
DZIECKO ROCZNE
  • nie wypowiada pierwszych słów („mama”, „tata”, „baba”), także uproszczonych i dźwiękonaśladowczych (bach, bam, be, ała, miau, hau) ani innych zrozumiałych dla osób z najbliższego otoczenia;
  • nie wykonuje prostych poleceń („daj piłkę”, „zrób papa”)
  • DZIECKO DWULETNIE
  • nie nazywa przedmiotów, obrazków przedstawiających osoby, zwierzęta, meble pojazdy;
  • nie buduje prostych zdań dwuwyrazowych, np. „mama daj”, „tata chodź”, „auto jedzie”;
  • DZIECKO TRZYLETNIE
  • nie potrafi wymówić wszystkich samogłosek;
  • mówi bardzo mało albo nie mówi wcale;
  • mówi niepłynnie powtarzając sylaby, wyrazy lub pierwsze głoski (jąka się);
  • mowa dziecka jest nosowa;
  • podczas artykulacji wsuwa język między zęby;
  • ślini się nadmiernie;
  • DZIECKO CZTEROLETNIE
  • zamienia głoski s,z,c,dz na ś,ź,ć,dź, mówiąc np. “siowa” zamiast “sowa”;
  • głoski k,g wymawia jako t,d  np. “tot” zamiast “kot”, “duma” zamiast “guma”;
  • zamienia głoski dźwięczne na ich bezdźwięczne odpowiedniki np. “półka” zamiast “bułka”;
  • mowa dziecka ma zabarwienie nosowe;
  • DZIECKO PIĘCIOLETNIE
  • zamienia głoski sz,ż,cz,dż na s,z,c,dz mówiąc np. “zaba” zamiast “żaba”;
  • mowa dziecka jest niewyraźna;
  • nie tworzy gramatycznie poprawnych wypowiedzi z użyciem zdań pojedyńczych i złożonych;
  • DZIECKO SZEŚCIOLETNIE
  • nie wymawia głoski “r” lub realizuje ją nieprawidłowo, m. in. zamieniając na “l” lub “j” (“rower” – “lowel”/“jowej”);
  • nie potrafi opowiedzieć treści obrazka ani odpowiedzieć na pytania dotyczące usłyszanego tekstu.

WARTO PAMIĘTAĆ

Warto pamiętać, że od poziomu rozwoju mowy czynnej (mówienie) i biernej (rozumienie) w bardzo dużym stopniu zależy rozwój funkcji poznawczych, a tym samym rozwój intelektualny dziecka. Prawidłowa artykulacja i słyszenie warunkuje również właściwy przebieg nauki czytania i pisania przyczyniając się do pierwszych sukcesów szkolnych.