Zajęcia rewalidacyjne z elementami integracji sensorycznej- to odrębne zajęcia organizowane dla dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niepełnosprawność. Mają na celu usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych.
U wielu dzieci zauważa się nieprawidłowe reakcje, zachowania oraz trudności, które mogą być spowodowane zaburzeniami w integracji sensorycznej. Nierówne tempo rozwoju w zakresie powstawania poszczególnych umiejętności może wskazywać na obniżony proces integracji zmysłowej. Należy podkreślić, że dysfunkcje integracji sensorycznej mają negatywny wpływ na rozwój społeczny i emocjonalny dzieci z naszej placówki, o których świadczyć mogą następujące objawy:
- trudności z koncentracją uwagi,
- trudności z naśladowaniem ruchów,
- niechęć do mycia twarzy i włosów ,
- problemy z obcinaniem paznokci i włosów,
- obniżona wrażliwość na bodźce (zimno, ból),
- szybka męczliwość,
- słaba koordynacja ruchowa,
- trudności z rzucaniem, łapaniem i kopaniem piłki,
- słaba równowaga, częste potykanie się, przewracanie,
- nieprawidłowy chwyt długopisu, ołówka itp.
- nietolerowanie nowych ubrań, materiałów,
- opóźniony rozwój mowy, mowa niewyraźna, brak mowy,
- wyjątkowa wrażliwość na bodźce słuchowe,
- kłopoty w zakresie samoobsługi,
- unikanie zabaw związanych z brudzeniem rąk,
- choroba lokomocyjna,
- nienaturalny lęk przed wysokością, ruchem, upadkiem,
- nietolerowanie huśtawek lub ciągłe podskakiwanie, kręcenie, bujanie,
- problemy z nauczeniem się nowych zadań ruchowych np. jazda na rowerze,
- odruch wymiotny podczas spożywania niektórych pokarmów,
- niechęć do uczestnictwa w zabawach i grach z rówieśnikami,
- chodzenie na palcach,
- problemy z wykonywaniem czynności precyzyjnych,
- kłopoty z opanowaniem technik szkolnych (brzydkie pismo, problemyz czytaniem, liczeniem),
- występowanie zachowań agresywnych, często z niezrozumiałych powodów.


