REWALIDACJA Z ELEMENTAMI SI

Zajęcia rewalidacyjne z elementami integracji sensorycznej- to odrębne zajęcia organizowane dla dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niepełnosprawność. Mają na celu usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych.

U wielu dzieci zauważa się nieprawidłowe reakcje, zachowania oraz trudności, które mogą być spowodowane zaburzeniami w integracji sensorycznej. Nierówne tempo rozwoju w zakresie powstawania poszczególnych umiejętności może wskazywać na obniżony proces integracji zmysłowej. Należy podkreślić, że dysfunkcje integracji sensorycznej mają negatywny wpływ na rozwój społeczny i emocjonalny dzieci z naszej placówki, o których świadczyć mogą następujące objawy:

 

  • trudności z koncentracją uwagi,
  • trudności z naśladowaniem ruchów,
  • niechęć do mycia twarzy i włosów ,
  • problemy z obcinaniem paznokci i włosów,
  • obniżona wrażliwość na bodźce (zimno, ból),
  • szybka męczliwość,
  • słaba koordynacja ruchowa,
  • trudności z rzucaniem, łapaniem i kopaniem piłki,
  • słaba równowaga, częste potykanie się, przewracanie,
  • nieprawidłowy chwyt długopisu, ołówka itp.
  • nietolerowanie nowych ubrań, materiałów,
  • opóźniony rozwój mowy, mowa niewyraźna, brak mowy,
  • wyjątkowa wrażliwość na bodźce słuchowe,
  • kłopoty w zakresie samoobsługi,
  • unikanie zabaw związanych z brudzeniem rąk,
  • choroba lokomocyjna,
  • nienaturalny lęk przed wysokością, ruchem, upadkiem,
  • nietolerowanie huśtawek lub ciągłe podskakiwanie, kręcenie, bujanie,
  • problemy z nauczeniem się nowych zadań ruchowych np. jazda na rowerze,
  • odruch wymiotny podczas spożywania niektórych pokarmów,
  • niechęć do uczestnictwa w zabawach i grach z rówieśnikami,
  • chodzenie na palcach,
  • problemy z wykonywaniem czynności precyzyjnych,
  • kłopoty z opanowaniem technik szkolnych (brzydkie pismo, problemyz czytaniem, liczeniem),
  • występowanie zachowań agresywnych, często z niezrozumiałych powodów.